Mitsubishi Outlander Forum banner

Wisselen van 20'' naar 18'' wielen op een model uit 2023?

15K views 14 replies 8 participants last post by  PJmacgee  
#1 ·
Hallo allemaal,
We hebben net een 2023 PHEV besteld en overwegen serieus om de dealer de standaard 20'' lichtmetalen velgen te laten vervangen door 18'' velgen (ook originele lichtmetalen velgen).
Mijn inzicht is dat 18'' banden de specificaties 235/60/r18 hebben (vs 255/45/r20), dus ze eindigen met dezelfde totale diameter, maar smaller zijn (235 vs 255) en een hogere rubber/metaalverhouding hebben (specificaties).

Er zijn natuurlijk kosten verbonden aan de wissel (hoewel het meer aanvoelt als een downgrade in het assortiment), maar hier is mijn redenatie tot nu toe:

Voordelen voor de 20'':
  • Voornamelijk cosmetisch
  • Meer tractie (nauwkeuriger sturen - afhankelijk van de weg/weersomstandigheden)

Voordelen voor de 18'':
  • Comfort (hobbels, weggeluid)
  • Iets betere off-road capaciteiten (niet van plan om hier een rock crawler van te maken, maar gewoon de risico's van lekrijden/velgschade op onverharde wegen te verminderen, waardoor in het ergste geval wat lucht kan worden afgelaten)
  • Energiezuiniger (nerdy reference)
  • Goedkopere bandenvervanging (en veel meer opties/beschikbaarheid)
  • Veiligheid (dit is discutabel met mogelijk langere remafstand op droge weg, wederom afhankelijk van de weg/weersomstandigheden - geen sneeuw om rekening mee te houden voor mij, maar regen/modder/grind, etc...)

Wegen zijn hier in Australië meestal in orde (hoewel we steeds meer kuilen in onze omgeving vinden), maar licht off-road rijden is nog steeds de beste manier om de omgeving te verkennen en het meeste uit gezinsuitstapjes te halen (bijv. onverharde wegen in nationale parken). Zelfs het ontbreken van een reserveband (die we moeten oplossen voor meer afgelegen uitstapjes), is het off-road rijden met een middelgrote SUV met lage bandenprofielen hier niet bepaald de beste praktijk.

Ik kan het gebruik van 20'' wielen niet rechtvaardigen (anders dan de looks, wat ik begrijp, maar niet mijn prioriteit is), zelfs niet als ik 95% gebruik op wegen van goede kwaliteit voor dagelijks woon-werkverkeer in overweging neem.
Dus ik ben erg benieuwd wat jullie denken!

#2 ·
235/60R18 103H zijn de banden die de ES spec Phev heeft, dus het zou werken.

De dealer zou echter bereid moeten zijn om te helpen en een geschikte ES op voorraad moeten hebben om dit te bereiken.

Het direct kopen van een set wielen en banden zou niet goedkoop zijn, aangezien de wielen alleen al $800 per stuk kosten en een dealer in werkelijkheid geen nut zou hebben van een set van 4 om u een zinvolle inruil te geven.

#4 ·
Bedankt voor de antwoorden.
De dealer bood een kleine terugkoop aan voor de standaard exemplaren, en na rekening te houden met de toekomstige besparingen op bandenvervanging, is de optie 18'' zwarte lichtmetalen velgen + banden niet meer 'zo duur'. Ik zou het zomaar kunnen doen (allemaal nog fabrieks onderdelen en geĂŻnstalleerd voor levering).
Ik heb ook opties van derden bekeken, met een paar lokale shops gesproken, en hoewel ze het erover eens waren dat de 18'' in bijna alle opzichten logischer waren, wilden ze de auto zien voordat ze een goede offerte maakten, en zouden ze niets terugkopen (dat betekent dat ik met de 20'' wielen/banden naar de markt moet, aangezien we geen winterset nodig hebben... niet de moeite waard denk ik).
Ik vind het idee van de Hitchgate echter erg leuk! Zou veel beter zijn dan een reservewiel in de kofferbak gooien voor verre reizen...

#5 ·
De dealer zei dat ze het goed vinden om het te doen, maar monteurs zijn enigszins bezorgd dat het van invloed kan zijn op de snelheids- en cruisecontrolinstellingen.

Mijn begrip is dat omdat zowel de 18 als de 20'' opties dezelfde totale diameter hebben (of heel dichtbij), het geen invloed zou moeten hebben op de 'slimme' functies van de auto, of de kilometerteller. Het is ook een optie die u online kunt selecteren voor dit specifieke model (d.w.z., ik ga niet eens naar de aftermarket voor verschillende wielen, maar selecteer een van de optionele originele onderdelen).

Het enige potentiële probleem dat ik zou kunnen bedenken, is als de modellen die met 20'' wielen worden geleverd, specifiek zijn aangepast voor deze diameter (met andere aanpassingen dan het basismodel met 18''), in welk geval het overstappen op 18'' na levering enige impact zou kunnen hebben...?

Jullie in Canada (of andere mooie plekken met een goede winter) lijken je hier niet al te veel zorgen over te maken bij het wisselen tussen de standaard set van 20'' en een winterset van 18'' toch?
Ik zou liever 18'' nemen, maar niet als het de systemen van de auto in de war brengt.

#6 ·
Mijn enige zorg zou het gebruik zijn van niet-originele wielen die zwaarder zijn dan de standaard. Maar zoals ik in mijn bericht zei, kun je de 2023 PHEV in ES-uitvoering met 18-inch velgen krijgen, dus dat zou je beste optie zijn.

#7 ·
Dat is geruststellend. De 18'' zwarte lichtmetalen velgen zijn originele onderdelen vermeld als PHEV-accessoires. De dealer stemde ermee in om ze (en banden) als optie te bestellen en ze te verwisselen met de standaard 20'' zodra ze de Exceed ontvangen (de 20'' terugkopen om de kosten te verlagen). Ik weet alleen niet zeker waarom ze zich er zorgen over maken.
Bedankt voor de reactie :)

#8 ·
Er is absoluut niets mis of raars aan het wisselen van 20's voor 18's, het verstoort de cruise control niet of wat de domme onzin de dealer ook zegt. Ik verklein de maat op al mijn auto's. Meer demping, soepeler rijden, etc. etc., zoveel voordelen in vergelijking met de clownwielen op moderne auto's. Ook veel lichter, veel minder roterende massa betekent betere mpg(e).

Voor Outlander ging ik voor 18" wielen en 255/55 banden. Ik wou dat ze een tikkeltje hoger waren, maar 255/60 zou hebben geschuurd. Dus misschien is 235/60 de juiste weg (?), maar dat zou zeker een veel smallere contactvlak hebben, ten goede of ten kwade...

Je kunt zien (bovenste 2 rijen) dat de 18" wiel+banden in mijn geval 12 lbs (5,5 kg) PER WIEL lichter zijn. Het is waanzin hoe zwaar de standaard wielen/banden zijn. De 3e rij vergelijkt het contactvlak (255/55R18 links).

Veel plezier met het zoeken naar wielen!

#9 ·
Dat is geweldig, bedankt voor het delen @PJmacgee! Het gewichtsverschil is indrukwekkend.
Ik denk dat ik voor de 18'' lichtmetalen velgen + 235/60 snelwegbanden combinatie ga die de dealer aanbood (moet realistisch zijn over de hoeveelheid tijd die we off-road gaan).
Nu tijd om een reservewiel te vinden om in de kofferbak te gooien als we off-road/veraf gaan. Ik zal kijken hoeveel het kost om gewoon een 5e wiel te bestellen (VS ergens een oude Nissan donut op te graven)...

#10 ·
Hoi Oskar, bedankt voor het delen van de informatie over het wisselen van wielen. Ik denk erover om het ook aan mijn dealer (in Australië) te vragen.
Wil je misschien delen wat hun aanbod was (DM is prima), zodat ik iets heb om mee te vergelijken?

Bedankt,
David

#11 ·
Zou u het erg vinden om te delen hoeveel hun aanbod was (DM is prima), zodat ik iets heb om mee te vergelijken?
Hoi @David V.
Zeker, de dealer bood AUD 1k aan als terugkoop, wat ~1/3 van de totale kosten voor de nieuwe wielen (velgen+banden) dekt. Zoals vermeld door @DibbyDibbyDJ, heeft de dealer niet echt iets aan een complete set standaardwielen, dus het is waarschijnlijk niet de beste deal die er is. Je hebt ook de optie om de originele wielen te houden en ze privé te verkopen, en rond te shoppen voor betere deals voor banden, maar het is de moeite voor ons niet waard.
Ik hoop dat het helpt!

#12 ·
Hoi allemaal,
We hebben net een 2023 PHEV besteld en overwegen serieus om de dealer de standaard 20'' lichtmetalen velgen te laten wisselen voor 18'' velgen (ook originele lichtmetalen velgen).
Mijn inzicht is dat 18'' bandenspecificaties 235/60/r18 hebben (vs 255/45/r20), dus ze eindigen met dezelfde totale diameter, maar smaller zijn (235 vs 255) en een hogere rubber/metaalverhouding hebben (specs).

Er zijn natuurlijk kosten verbonden aan de wissel (hoewel het meer aanvoelt als een downgrade in het assortiment), maar hier is mijn redenatie tot nu toe:

Voordelen voor de 20'':
  • Voornamelijk cosmetisch
  • Meer tractie (nauwkeuriger sturen - afhankelijk van de weg/weersomstandigheden)

Voordelen voor de 18'':
  • Comfort (hobbels, weggeluid)
  • Iets betere off-road capaciteiten (niet van plan om hier een terreinwagen van te maken, maar gewoon de risico's op lekrijden/velgschade op onverharde wegen te verminderen, waardoor in het ergste geval wat lucht kan worden afgelaten)
  • Energiezuiniger (nerdy reference)
  • Goedkopere bandenvervanging (en veel meer opties/beschikbaarheid)
  • Veiligheid (dit is discutabel met mogelijk langere remafstand op droge weg, wederom afhankelijk van de weg/weersomstandigheden - geen sneeuw om te overwegen voor mij, maar regen/modder/grind, etc...)

Wegen zijn hier in Australië meestal in orde (hoewel we steeds meer gaten in onze omgeving vinden), maar licht off-road rijden is nog steeds de beste manier om rond te verkennen en het meeste uit gezinsuitstapjes te halen (bijv. onverharde wegen in nationale parken).
Zelfs het ontbreken van een reservewiel (wat we moeten oplossen voor meer afgelegen reizen) beschouw ik niet eens, maar een middelgrote SUV met lage bandenprofielen off-road gebruiken is hier niet bepaald de beste praktijk.

Ik kan het gebruik van 20'' wielen (anders dan looks, wat ik begrijp, maar niet mijn prioriteit is) niet rechtvaardigen, zelfs niet als ik 95% gebruik op wegen van goede kwaliteit voor dagelijks woon-werkverkeer in overweging neem.
Dus ik ben heel benieuwd wat jullie denken!
Heeft iemand ervaring met het gebruik van de bandenreparatieset die bij de nieuwe auto is geleverd? Was het effectief om u mobiel te krijgen? Wat gebeurt er met de band die is opgepompt wanneer deze naar de reparatiewerkplaats wordt teruggebracht?

#14 ·
Ik ben hier eigenlijk ook naar aan het kijken.
Ik heb de Outlander SEL PHEV 2024 en ik voel me een beetje ongemakkelijk bij de banden; als ik een pothole raak, lijken de wielen geraakt te worden. Ik heb vele jaren in een Toyota Sienna 1999 gereden en heb dit nooit gevoeld bij het raken van hobbels of potholes.

Ik heb een aantal bandensites gecheckt, zoals Tire Rack, die alternatieve 18" bandenmaten aanbieden met minimale impact op de snelheidsmeter. Ik ben echter bezorgd over de garantie, zal het veranderen van de banden de garantie ongeldig maken?